Thursday 21 May 2009

Kisah diriku sebagai Guru- kesimpulan kisah Guruku

Walau setinggi mana jawatan kita, walau semulia mana kedudukan kita, tanpa guru siapalah kita. Kisah ketiga-tiga guru yang saya nyatakan sebelum ini menunjukkan peranan guru amatlah besar dalam kehidupan seseorang.

Saya sendiri kini bergelar seorang pendidik. Pelajar-pelajar saya terdiri daripada yang berumur 19 tahun hinggalah 50 tahun (Guru Besar). Memang cabaran yang dihadapi oleh guru amatlah besar.. setiap waktu kita akan sentiasa memikirkan perihal pelajar.. apa yang perlu diajar.. karenah pelajar.. do they learned what should they learn??.. Am I competent enough to teach them??.. Pelbagai permasalahan terpaksa diselesaikan..

Bagi saya, guru adalah satu pekerjaan mulia.. Pernah satu ketika saya bertemu semula dengan salah seorang guru sekolah rendah saya, dan beliau amat berbangga dengan saya kerana saya telah berjaya menjadi seseorang yang berguna kepada agama, bangsa dan negara.

Saya ingat pada minggu lalu seorang pelajar saya (Guru Besar) berjumpa dengan saya dan memeluk saya sambil menyatakan 'Puan, disebabkan puanlah saya tidak buta IT lagi. Kerani-kerani di sekolah pun hairan melihat saya mampu menggunakan komputer. Saya tidak akan lupa jasa-jasa Puan'. Terharu saya dengan kata-kata tersebut.

Malahan saya juga sentiasa dikunjungi oleh bekas-bekas pelajar.. dan semestinya saya rasa amat tenang apabila mengetahui perkembangan positif mereka..

Bukanlah kata-kata pujian yang diharapkan.. sebagai seorang pendidik, saya merasa tenang, gembira berbaur puas apabila melihat dan mengetahui anak-anak didik saya berjaya dalam bidang yang mereka ceburi.

1 comment:

siswandi adi nugroho said...

ass ww, ...salam kenal dr jauh